Στο εξώφυλλο απεικονίζεται η Ελεονώρα Μαυρομμάτη |
"Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΕΝΟΣ ΘΗΛΗΚΟΥ; Η Ελληνίδα Μουσικός στην Εστία της πολυτρόπου Μούσας".
Για το βιβλίο αυτό άκουσα για πρώτη φορά πριν τρία χρόνια περίπου, στα πλαίσια μιας εκδήλωσης παρουσίασης βιβλίων με θέμα τη μουσική. Η πιανίστα Αντιγόνη Μηλιώρη είχε μιλήσει τότε με τα κολακευτικότερα λόγια για το περιεχόμενο του βιβλίου. Από τον τίτλο και μόνο υποψιάζεται μερικώς ο αναγνώστης τι πρόκειται να ακολουθήσει καθώς ανασύρονται στοιχεία και ονόματα Ελληνίδων άγνωστα στο κοινό. Γυναικείες μορφές περιπλανώνται στο χρόνο από αρχής γενέσεως του Ελληνισμού, αλλά στο χώρο εντός και εκτός των στενών μας συνόρων, στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.
Από μια πρόχειρη καταγραφή, υπολογίζω ότι υπάρχουν εκτενείς αναφορές σε πάνω από πεντακόσιες Ελληνίδες μουσικούς που έδρασαν σε διαφορετικές ιστορικές, θρησκευτικές και πολιτισμικές συγκυρίες. Γυναίκες με διαφορετικές μουσικές ιδιότητες κάθε φόρα αναδύονται από την ιστορική λήθη μέσα από εντυπωσιακές βιογραφικές λεπτομέρειες. Αναλόγως της ιστορικής συγκυρίας πάντα, η παρουσία τους στην μουσική είναι εντυπωσιακά διακεκριμένη, σε εποχές μάλιστα που στο χώρο μεσουρανούσαν ιερά τέρατα, κυρίως κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Ολοκληρώνοντας κανείς την ανάγνωση μένει με την βεβαιότητα ότι ο Ελληνισμός έχει θρέψει και συνεχίζει να θρέφει πολύ σημαντικές Ελληνίδες μουσικούς. Η συγγραφέας αναφέρει στην εισαγωγή του βιβλίου ότι το κείμενο δεν αποτελεί επιστημονική αναλυτική εργασία, παρ' όλα αυτά πιστεύω ότι έχει συμβάλει ουσιαστικά στην διάσωση μεγάλου μέρους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Κάλλιστα η μελέτη αυτή θα μπορούσε να αποτελέσει οδηγό για περαιτέρω έρευνα, επειδή όμως σε αυτή τη χώρα συνήθως αφήνουμε τα σημαντικά να μας διαφεύγουν ίσως βρεθεί μετά από πολλά χρόνια κάποια άλλη Έφη Αγραφιώτη να δώσει νέα πνοή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγγραφέας, με την ιδιότητα της σολιστ του πιάνου, έχει υποστηρίξει προσωπικά τα έργα των γυναικών συνθετριών, μέσα από δεκάδες συναυλίες στην Ευρώπη. Επιπλέον για έξι χρόνια δόθηκαν περίπου δέκα συναυλίες όπου οι συμμετέχοντες, σε σεμινάριά της για την ελληνική μουσική για πιάνο, έπαιξαν δεκάδες έργα γυναικών συνθετριών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγγραφέας, με την ιδιότητα της σολιστ του πιάνου, έχει υποστηρίξει προσωπικά τα έργα των γυναικών συνθετριών, μέσα από δεκάδες συναυλίες στην Ευρώπη. Επιπλέον για έξι χρόνια δόθηκαν περίπου δέκα συναυλίες όπου οι συμμετέχοντες, σε σεμινάριά της για την ελληνική μουσική για πιάνο, έπαιξαν δεκάδες έργα γυναικών συνθετριών.
Κείμενο: Αναστασία Τσαγκάρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου